Inkoop

BLOG: Wendbaarheid bij de inkoop, wat is agile procurement en hoe pas je het toe?

4 best practices

Wendbaarheid inkoop agile procurement

Bedrijven, vooral het MKB, worden steeds vaker op de proef gesteld om innovatief en snel te reageren op de continue veranderende wereld. Agile werken biedt de mogelijkheid om deze uitdagingen het hoofd te bieden en koers te houden in een dynamische omgeving. Want responsiviteit en wendbaarheid zijn tegenwoordig twee van de belangrijkste krachten van een bedrijf. Daarom is agile werken op het gebied van inkoop steeds populairder aan het worden. Maar hoe kun je wendbaar zijn wanneer er vastgestelde regels en processen zijn? In dit artikel gaan we dieper in op wat agile inkopen inhoudt, wat de voordelen ervan zijn en lichten we 4 best practices toe.

Wat is het?

Agile, wendbaar inkopen is een interactieve methode waarbij de inkoopafdeling in korte cycli de behoeften van de organisatie steeds opnieuw evalueert en waar nodig aanpast. Zo wordt de organisatie flexibeler en kan er sneller worden ingespeeld op veranderingen in de markt.

Wat is het verschil met een ‘normale’ inkoopstrategie?

Traditionele inkoopmethoden zijn vaak gebaseerd op lange termijnplanning en richten zich op het minimaliseren van kosten en het maximaliseren van de efficiëntie. Agile procurement daarentegen richt zich op het bieden van meer flexibiliteit en het snel kunnen inspelen op steeds veranderende omstandigheden.

Wat zijn de voordelen?

Agile inkoop heeft verschillende voordelen ten opzichte van traditionele inkoopmethoden. Bedrijven zijn flexibeler, hebben door de korte cycli een snellere time-to-market van producten en diensten, werken beter samen met leveranciers en zijn meer gefocust op de creatie van waarden. Alle voordelen samen zorgen er natuurlijk voor dat de klant kan rekenen en bouwen op de diensten van jouw bedrijf, wat leidt tot hogere klanttevredenheid.

Hoe voer je agile inkopen door in de praktijk?

Vier best practices om agile inkopen door te voeren in de inkoopstrategie:

1.   Onderhandel over het contract tijdens het inkoopproces
Dit maakt het mogelijk om op behoeften te anticiperen en vertragingen of onaangename verrassingen te voorkomen.
2.   Elimineer alles wat geen invloed heeft op het resultaat
Om behendig te zijn in het inkoopproces, is het noodzakelijk om kritisch te kijken naar elke stap en te focussen op wat echt belangrijk is. Hierbij geldt het ‘minder is meer’ principe, want snelheid en de toepassing van de “Lean”-methode dragen meer bij aan de responsiviteit en wendbaarheid van jouw bedrijf.
3.   Cultiveer een goede relatie
De inkoopmanager of -inkoper moet goede relaties onderhouden met de interne medewerkers van het bedrijf en externe dienstverleners zoals leveranciers, om echte zakenpartners te worden.
4.   Kies voor digitalisering en het gebruik van kunstmatige intelligentie
Digitale tools bieden efficiënt beheer van het inkoopproces. Dit geeft inkopers een 360°-beeld van de markt en de ontwikkelingen, wat resulteert in een aanzienlijke responsiviteit door het real time volgen van veranderingen in de wereld.

Al met al biedt agile procurement een alternatieve, flexibele aanpak voor inkoop, die beter aansluit op de behoeften van klanten in een snel veranderende wereld. Door deze aanpak te integreren, kunnen bedrijven sneller reageren op veranderingen en nieuwe kansen benutten.

Geschreven door Ghislaine Ottevanger, Managing Director Manutan Benelux & Germany.

*Dit is een ingezonden blog door Manutan*

Vorig bericht Stichting De Nije Symfony wint LF2028-prijs
Volgend artikel Summumware B.V. in Hurdegaryp failliet

Nu op WijFriesland