Onderzoek

Hybride werken prioriteit voor veel mkb-ondernemers

Een kwart van de ondernemers geeft aan focus te leggen op innovatie en digitaliseren

Hybride werken prioriteit voor veel mkb-ondernemers

Bron: Vodafone Business

“De coronacrisis, met het thuiswerken tot gevolg, heeft veel impact op hoe ondernemers zijn gaan kijken naar werk en werknemers”, stelt Luuc Mannaerts, ceo van financieringsplatform October. Ruim een derde van de mkb-ondernemers geeft aan in de bedrijfsvoering prioriteit te geven aan (nieuwe) manieren van samenwerken, zoals thuiswerken. Ook geeft een kwart van de ondernemers aan de focus te leggen op innovatie en digitaliseren.

Met name ondernemingen die langer dan tien jaar bestaan, geven prioriteit aan digitalisering (28 procent), bij ondernemingen die minder dan drie jaar bestaan (en vaak al mede door digitalisering zijn ontstaan) is dit slechts (4 procent). Mannaerts: “Ondernemingen die al wat langer meegaan, hebben in de afgelopen periode de noodzaak van digitaal werken gevoeld. Investeren in digitalisering is een ingrijpend proces dat tijd en geld kost.”

Bij jonge mkb-bedrijven focus op groei

Bijna eenderde van de mkb-ondernemers geeft aan in het afgelopen jaar te hebben geïnvesteerd in nieuwe producten of diensten. Bij ondernemingen die minder dan drie jaar lang bestaan, is dit zelfs 44 procent. Bij bedrijven die langer dan 10 jaar bestaan ligt dit percentage met 27 procent veel lager. “De uitspraak ‘never waste a good crisis’ is de afgelopen tijd te pas en onpas gebruikt”, zegt Mannaerts. “Uit dit onderzoek blijkt dat een significant deel van de ondernemers heeft gekeken hoe te innoveren en groeien in tijden van crisis. Die vindingrijkheid is kenmerkend voor het Nederlandse mkb.”

Daarnaast is 21 procent van de ondernemers sinds de uitbraak van de pandemie op zoek gegaan naar nieuwe afzetmarkten. Ook hier ligt het percentage bij de jongere ondernemingen (32 procent) hoger dan bij de oudere ondernemingen (20 procent). “Dit heeft alles te maken met wendbaarheid”, meent Mannaerts. “Ondernemingen die nog niet zo lang bestaan kunnen relatief eenvoudig de koers wijzigen. Voor een oudere onderneming is dit vaak een stuk lastiger.”

Omzetverlies

Slechts 1 op de 6 ondernemers geeft aan dat de pandemie geen gevolgen heeft gehad voor de omzet van de onderneming. 51 procent geeft aan dat er sprake is van omzetverlies als gevolg van de coronacrisis. In 10 procent van de gevallen zelfs een omzetverlies van meer dan de helft van de omzet. In 29 procent van de gevallen is er sprake van een omzettoename, al is dit zelden een omzettoename van meer dan 25 procent.

Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!

Via onze partner managementboek.nl

Nu op WijFriesland