Bouw, infra & constructie

Blog Onproad: Inflatie overleven als bouw-, infra of constructiebedrijf?

Tips om het hoofd boven water te houden

Blog Onproad: Inflatie overleven als bouw-, infra of constructiebedrijf?

Inflatie overleven als bouw-, infra of constructiebedrijf? De bouwproductie in Nederland krimpt dit jaar met 0.7% door een vertraging van de groei van de woningbouw en een krimp in de andere subsectoren, te wijden aan de inflatie en hogere inputkosten.

Opvallend is het feit dat er één segment het wel goed blijft doen: renovatiewerkzaamheden gericht op verduurzaming kent nog steeds een gestage groei.

Inflatie in de bouwsector

Iedereen voelt het: inflatie. En de bouwsector blijft hier niet van gespaard. Door de hoge inflatie zijn mensen en bedrijven minder geneigd gebouwen en huizen te financieren. Het dalen van de inkomens en het verhogen van de hypotheekrente weerhoudt mensen ervan om zware investeringen te doen. Ook de energiekosten en bouwmaterialen drukken zwaar op de marges van bouwbedrijven: doorberekenen naar de klant kan niet zomaar en niet alle contracten bevatten een prijs-escalatie-clausule. Bovendien lopen de fiscale stimuleringsmaatregelen ten einde die de bouwsector kende tijdens de pandemie.

Faillissementen historisch laag, maar toch een toename van 8%

Het aantal faillissementen was historisch laag, maar kende in 2022 toch een toename van 8%. We concluderen dit bijvoorbeeld uit de toename van het aantal betalingsachterstanden en insolventies ten opzichte van 2021.

Het is belangrijk om als bedrijf deze factoren in acht te nemen om ongedeerd uit dit ongunstig klimaat te komen, want er is immers hoop: de vraag naar woningen zal hoog blijven, en bestaande infrastructuur moet voortdurend onderhouden worden.

Hoe kan je jezelf als bedrijf beschermen?

Een crisis brengt natuurlijk uitdagingen maar ook kansen met zich mee. Bedrijven moeten zich kunnen adapteren in dit economisch klimaat om ervoor te zorgen dat zij niet in de statistieken van faillissementen terecht komen. De druk op de marges blijft hoog door de hogere inputprijzen. Bouwbedrijven zullen de kosten moeten drukken door meer te focussen op bijvoorbeeld modulair bouwen en een efficiëntere manier van werken te ontwikkelen. Te vaak zien we dat veel bedrijven nog met verouderde software systemen zoals Excel werken. Een geavanceerde project management tool kan je bedrijf een hoop kostbare tijd en geld besparen. Facturen worden gemiddeld tussen de 45 en 60 dagen voldaan, en met het aantal betalingsachterstanden is het belangrijk om jezelf te beschermen.

Geautomatiseerde facturatie versnelt proces en verlaagt risico

Een tool met geautomatiseerde facturatie versnelt dit proces aanzienlijk en verlaagt het risico op vertragingen en insolventies. Als bouwbedrijf werk en communiceer je met een hoop stakeholders zoals personeel, klanten en onderaannemingen. Met een management tool heb je een overzicht over al je stakeholders en vergemakkelijk je de communicatie, zelf ’on the road’. Al je contracten en relevante documenten zijn gecentraliseerd en meteen toegankelijk. Hierdoor kunnen heel wat misverstanden worden vermeden en optimaliseer je de samenwerking. Een groot voordeel van zulke software zijn de verschillende inzichten in alle financiële aspecten van je projecten en je bedrijf in zijn geheel. Real-time details over de status van je personeel, machines en cash flow laten toe dat de juiste beslissingen op het juiste moment gemaakt kunnen worden.

Moderne oplossing voor het optimaliseren van bouwprojecten

Kortom, de bouwsector staat voor uitdagingen als gevolg van de hoge inflatie, de dalende inkomens en de stijgende hypotheekrente. Er is echter nog hoop, aangezien de vraag naar woningen en onderhoud van de infrastructuur hoog blijft. Om zich aan het huidige economische klimaat aan te passen, moeten bouwbedrijven hun kosten verlagen, zich richten op een efficiëntere manier van werken en geavanceerde project management tools gebruiken. Dergelijke tools besparen tijd en geld door de facturering te automatiseren, de communicatie te centraliseren en real-time inzicht te bieden in de financiële aspecten van projecten en het bedrijf als geheel. Door gebruik te maken van deze tools kunnen bouwbedrijven zich beschermen tegen betalingsachterstanden en insolventies. Daarnaast de samenwerking optimaliseren en op het juiste moment gefundeerde beslissingen nemen.

Bouwbedrijven die een moderne oplossing zoeken voor het optimaliseren van hun bouwprojecten verwijzen we graag door naar de website van Onproad.
Liever direct een demo inplannen? Klik dan HIER en maak eenvoudig online een afspraak.

Meer nieuws van Onproad